Abd. Rauf Hassan Azhari, Pencarian laman web pengajian al-quran melalui internet

Abd. Rauf Hassan Azhari, Pencarian laman web pengajian al-quran melalui internet, Selangor :Venton Publishing, 2007, BP40.5 P46 2007.

Penulis buku ini ada Dr.Abd Rauf Dato’ Hj.Hassan Azhari (PhD), Wan Muhammad bin Wan Sulung (MA) dan Wan Norainawati Wan Hamzah (MA), adalah juga penyusun buku . Ia merupakan buku yang pertama dikeluarkan yang membincangkan mengenai laman-laman sesawang pengajian Al-Quran. Ia membahagikan beberapa laman kepada kategori pengkhususan laman tersebut seperti laman yang membicangkan Al-Quran secara umum, tafsir, qari atau pembaca Al-Quran, perubatan dalam Al-Quran, audio, terjemahan, qiraat, tajwid, institusi Al-Quran dan lain-lain.

Penulisan adalah bertujuan untuk menerangkan fungsi-fungsi laman-laman tersebut sebagai panduan kepada pengkaji-pengkaji Al-Quran. Beliau menggunakan metod observasi, dengan melungsuri laman-laman tersebut dan menjelaskan pengisian dan cara penggunaannya. Penulisan beliau dapat membantu pengkaji Al-Quran untuk mendapatkan panduan-panduan secara ‘online’.

Hubungan dengan kajian menunjukkan keperluan kajian lanjutan yang turut memperincikan pengetahuan fiqh di kalangan pengurusan laman-laman sesawang tersebut dan perlaksanaannya.

Leave a comment